Articles

herinneren aan het grootste offer (een herdenkingsdag preek)…

herinneren aan het grootste offer

(een herdenkingsdag preek)

FBC, 5-24-09 (AM)

als christelijke Burgers vieren we vandaag Memorial Day om deze redenen en misschien meer…1) romeinen 13: 7 beveelt ons eer te geven aan wie eer toekomt.

2) Deze dag helpt ons ook om God te bedanken voor de vrijheden die we genieten als gevolg van het extreme offer dat zoveel van Amerika ‘ s zonen en dochters hebben gebracht ter wille van de Vrijheid.

-James 1:17 zegt ons: “alle goede gave, en alle volmaakte gave is van boven, en komt af van den Vader der lichten, bij wien geen veranderlijkheid is, noch schaduw van omkering.”Dus als we denken aan het offer van anderen, is het gepast om God te danken die degenen sterktedie dat offer mogelijk maakte.in zijn 1828 magnus opus, American Dictionary of the English Language, definieerde Noah Webster “offer” = vernietigen, overgeven of lijden om verloren te gaan omwille van het verkrijgen van iets (van groter goed?). Hij illustreert deze definitie in een zin: “We moeten nooit gezondheid opofferen aan plezier, noch integriteit aan roem.”

het concept van opoffering roept verschillende reacties op van mensen (negatief: rommelig, bedreigend, onnodig). Over het algemeen is de realiteit van opoffering iets waarvan deze generatie Amerikanen helaas onwetend is. Een onmiskenbaar bewijs is het uiteenvallen van de gezinseenheid in een alarmerend tempo. Opoffering is noodzakelijk om een huwelijk succesvol te laten zijn. EF. 5: 25 mannen moeten hun vrouwen liefhebben zoals Christus de gemeente liefhad.

We doen er goed aan als een vrije burgerij om het offer van gesneuvelde soldaten te gedenken. Mag ik met het grootste respect zeggen tegen de soldaat die zijn leven heeft gegeven voor de zaak van de Vrijheid, dat er een nog veel grotere omissie is dan onwetend zijn of geen waardering hebben voor dergelijke offers? En dat is onwetend zijn of geen waardering hebben voor het ultieme offer dat Voor de mensheid wordt gebracht, een offer dat de hoogste vrijheid verschaft die de mens kan kennen…spirituele vrijheid.Voorst: morgen hoop ik dat de waardering voor het offer van onze militairen en vrouwen zal worden hernieuwd. Vanmorgen wil ik proberen onze waardering voor het offer dat Christus voor ons heeft gebracht, te vergroten.

De eerste 8 hoofdstukken van de Romeinen zijn doordrenkt met theologische ideeën; belangrijk omdat deze sectie de basis legt voor de praktische instructie van de latere sectie.in het vijfde hoofdstuk van de Romeinen ontdekken we een theologische discussie over het offer van Christus in tegenstelling tot een beschrijvende of profetische discussie. Ik denk aan de profetie gegeven door Jesaja in het 53ste hoofdstuk, opgenomen 700 jaar voordat Christus werd geboren. Of, de gruwelijke verslagen van de kruisiging opgenomen in de evangeliën.

Lees: Romeinen 5: 6-10

I. De diepte van Gods offer (vers 6)

Inherent aan het concept van Offer is de vraag, ” hoe ver zal ik gaan? In welke mate zal ik offeren?”

*soms denken we aan opoffering in termen van Financiën. Op dit gebied moet het antwoord op die vraag worden getemperd door voorzichtigheid en evenwicht. B. V.de echtgenoot die besluit om het spaargeld van zijn familie te legen om de schatkist van een televisieprediker of de mars van Dimes (of een andere oorzaak) te verhogen, zou als dwaas worden beschouwd. Ik Tim. 5:8 maar zo iemand niet voor zijn eigen, en vooral voor die van zijn huis zorgt, die heeft het geloof verloochend, en is erger dan een ongelovige.”

*wanneer een individu zich inzet in het leger, vooral in tijden van oorlog, moet hij of zij zich ervan bewust zijn dat het antwoord dat hij of zij kan hebben op de vraag, “hoe ver moet ik gaan?”is” all the way, ” dat wil zeggen tot de dood.ik betwijfel ten zeerste of er een adequate illustratie bestaat in onze natuurlijke wereld die de diepten communiceert waarnaar Christus ging in het geven van zijn leven voor de mensheid. Het is b / c dat we bedrogen en verblind zijn door onze eigen collectieve neiging om onze waarde te overschatten dat we er niet in slagen om de absolute diepten te begrijpen die Christus ervaren heeft.

in Efeziërs 4: 9-10 vinden we een verwijzing naar het geografische gebied of de plaats in verband met Christus ‘ komst naar de planeet aarde. Paulus contrasteert de hoge stand van Christus in heerlijkheid met de tijd die hij hier op de aarde doorbracht, en zelfs lager, zijn begrafenis in de aarde.

de geestelijke of morele diepten waartoe Christus daalde, kunnen niet worden gemeten door een aards instrument. Toch krijgen we een glimp van de diepten van het offer van Christus als we kijken naar de beschrijving van degenen voor wie hij stierf. let op 4 beschrijvingen die door de apostel Paulus worden gebruikt, beschrijvingen die in toenemende mate onflatterend en moreel veroordelend zijn om ons te helpen onze geestelijke gebondenheid te erkennen.

*deze beschrijving staat in schril contrast met de beschrijving van de mens gepopulariseerd door seculiere psychologen. Deze school van denken gelooft dat de mensheid is intrinsiek goed en is alleen Vervuild door het milieu; of, elke persoon is een tabula rosa (schone lei) ontvangen input en de vorming van hun karakter. Ik ben blij dat God ons genoeg liefheeft om ons een nauwkeurige diagnose van onze geestelijke toestand te geven; want alleen dan kunnen we de echte oplossing herkennen en toe-eigenen.

A. “Maar zonder kracht” (v.6) = hulpeloos, machteloos

het idee dat hier wordt geuit is dat we niet in staat waren enige gerechtigheid voor onszelf te genereren. We zijn machteloos om alle geboden van God de hele tijd uit te voeren. In tegenstelling tot onze fysieke ervaring waar we sterk zijn in de bloei van onze jeugd en dan verzwakken met de leeftijd, zijn we onmiddellijk zwak in een spirituele zin. Spiritueel gesproken zijn we als het kind dat totaal niet in staat is zichzelf te voeden, te kleden of te beschermen. illus. Onze harten werden allemaal geraakt door het verhaal van vier maanden oude zussen, Abigail & Isabelle Carlsen, de Vereende tweeling uit North Dakota. Ze werden op 12 mei 2006 gescheiden. Eén rapport:

een dertigkoppig medisch team voerde de operatie uit gedurende zeven uur. De veelzijdige operatie omvatte vele stappen, waaronder: het scheiden van de verstrengelde levers, het scheiden van hun middenrif, het samenvoegen van pancreases en een deel van hun darmen, het opnieuw positioneren van hun hart, het verwijderen van hun galblaas en het bouwen van een galstructuur als galkanaal voor Abbigail.

gelukkige Lente iedereen! We zijn allemaal zo blij dat het weer mooi is geweest. Abby en Belle genieten echt van het buitenleven dat ze graag spelen in het park en fietsen of gewoon wandelen. De meisjes groeien als onkruid ze zijn petite en uiteindelijk een bijna 25 pond en bijna 36 inch. Ik heb het gevoel dat ze deze zomer veel zullen groeien. Ze genieten van de kleuterschool drie dagen per week ze krijgen om de bus te rijden op de dagen dat ze gaan naar de crèche dit is zo ‘ n traktatie voor hen. Abby en Belle zijn net begonnen met gymnastiek waar ze dol op zijn. Ze hebben allebei zoveel plezier en kijken er wekelijks naar uit. – 14 April, http://www.caringbridge.org/visit/abbybelle/journal

Abbigail en Isabelle waren machteloos om hun toestand te veranderen. Zelfs hun ouders konden geen verandering in hun toestand teweegbrengen. Alleen tussenkomst van een medisch personeel van wereldklasse kan een verandering in de toestand van de meisjes teweegbrengen. Omdat we geestelijk bloedarmoede en hulpeloos zijn, hebben jij en ik interventie nodig van een Expert. Deze interventie is de essentie van Gods offer.

B. ” goddeloos “(V.6)

-een sterk pejoratief dat elders in Paulus ‘ schrijven wordt gebruikt (cf. 1:18; 4:5). Alles wat God is is de antithese van goddelozen; en alles wat goddelozen vertegenwoordigen is het tegenovergestelde van de natuur van God. De psalmist van Psalm 14: 1-3 legt uit hoe iedereen God verwaarloost of tegen God in opstand komt. Dit is goddeloosheid.

C. “Sinners” (v. 8)

de derde term die gebruikt wordt om degenen voor wie Christus stierf te beschrijven is “zondaars” (?slecht?; cf. 3: 23), noch rechtvaardig noch goed. Paulus contrasteerde hier de waarde van het vastgelegde leven, van Jezus Christus, en de onwaardigheid van degenen die profiteren van zijn offer. Terwijl mensen naar elkaar kunnen kijken als het verdienen van liefde omdat ze rechtvaardig of goed zijn, ziet God hen als zondaars. Toch houdt God van hen. Zijn voorziening van zijn eigen zoon als onze Verlosser toonde de diepte van zijn liefde (Johannes 3:16).hoe groot de berg der zonden ook is, de liefde van Christus overtreft die. Er is geen zonde of aantal zonden die de dood van Christus niet kan bedekken.

D. de vierde en meest beschuldigende term die gebruikt wordt om degenen voor wie Christus stierf te beschrijven is “vijanden.”Mensen zijn niet alleen hulpeloos om zichzelf te redden (vers 6), godonachtzaam (vers 6) en goddelozen (vers 8), maar ze zetten zich ook tegen God en zijn bedoelingen. Hoewel veel niet-gered mensen belijden God lief te hebben, God die hun hart kent ziet oppositie tegen zichzelf in hen. Hun antagonisme tegen hem is het bewijs.

II.Bevrijding geboden door Gods offer

offer impliceert de verbetering van, of voordeel voor een ander. Tot nu toe hebben 4.223 soldaten in Irak hun leven gegeven in de oorlog tegen het terrorisme.

A. bevrijding van toekomstige veroordeling (vers 9)

“gered van Toorn” I Thess 1:8-9

B. huidige redding (vers 10)

Reconcile = ken God, niet langer een vijand, nu een vriend.

III. respons op Gods offer

onverschilligheid beschrijft het best de reactie van veel Amerikanen op het offer om persoonlijke vrijheid te waarborgen.