Leica Q Review – By Adam Laws

jeg hadde aldri tenkt å kjøpe En Leica Q da Den først ble annonsert. Jeg så et par videoer På YouTube som kom inn i feeden min da den først ble utgitt og ignorert den. Antagelig på grunn av hvordan street shooter sentriske videoene var. Et år senere hadde jeg solgt Min A7-Serie Sony i håp om å forenkle utstyret mitt. Jeg var hovedsakelig skyting film for kommersiell og personlig bruk, og begynte å vokse frustrert at Sony var rett og slett ikke så hyggelig å jobbe med som mine analoge tilbud.

det er imidlertid ikke benektes bekvemmeligheten og umiddelbarhet som digital tilbyr imidlertid. Jeg trengte fortsatt et digitalkamera for krevende redaktører. Min nyankomne niese ser også ut til å være litt av en ninja; hun unngikk mine manuelle fokuslinser med bemerkelsesverdig letthet, noe som resulterte i noe av den verste hitfrekvensen jeg har hatt med film. Så et nytt digitalkamera var nødvendig, men ideelt sett et med en analog fotograferingsopplevelse-forhåpentligvis ville dette ikke vise seg å være en oxymoron.

X Til Q

i mitt forsøk på å finne en mer analog digital opplevelse førte min første anløpshavn meg til å forhåndsbestille En Fuji X100F med stående telekonverter. Jeg hadde tidligere eid EN X100S for en stund siden, så jeg gleder meg ganske til den siste iterasjonen. X100F er et fremragende kamera, som jeg eide i seks måneder, inkludert perioden Hamish brukte den til sin anmeldelse. Det vil gjøre alt du vil ha innenfor begrensningene i formfaktoren, og har flere funksjoner og tilpassede innstillinger enn du kan riste en pinne på, men personlig har jeg ikke bundet seg til det.

å utdype-på dagen for utgivelsen jeg våget hjem med min forhåndsbestilte enhet glade for å prøve kameraet. Jeg var spesielt fascinert for å teste den nye ERF, som mine gamle X100S ikke hadde. Denne modusen, når den er aktivert, åpner et lite vindu inne i den optiske søkeren, som viser eksponering og fokusbekreftelse som alle høres bra ut hvis jeg kunne få ting til å fungere. Prøv som jeg kan jeg vendte bryteren på forsiden av enheten for å endre søkermodus og ingenting. Snudd det til venstre, snudd det riktig, to ganger til venstre for, til høyre to ganger, venstre, høyre, høyre til venstre, og deretter snudd det på sofaen litt frustrert. Dave min ikke så troverdig Jack Russel-han er en etablert pølse tyv så på meg spørrende. Jeg konsulterte motvillig Google på telefonen min. Etter myse på noen fora for en halv time jeg var igjen ingen mulighet til å lese manualen, som har fem sider bare dedikert til innholdet – i sammenligning Leica som jeg vil gå videre til kort har bare to sider.etter å ha druknet min feil i te-og vaniljekrem, oppdaget jeg at den nevnte innstillingen bare er tilgjengelig i visse kamera-og fokusmoduser, noe som åpenbart gir perfekt mening etter å ha spilt med det i noen timer, men det forlot meg å spørre hvorfor det ikke var enklere. Hamish går langt mer inn i dette på sin anmeldelse; Jeg har et lignende synspunkt. Til Slutt Pakket Dave kameraet opp og fant det et nytt hjem.

Q Må ikke forveksles med M

Leica Q Er et 24 mp digitalt speilløst fullformatkamera, som er utstyrt med et 28 mm fast brennviddeobjektiv med en blenderåpning på F1.7-f16.

bladlukkeren er i stand til å betjene ved 1/2000s mekanisk. Hvis Du trenger en raskere lukkerhastighet for å ta Bilder Av Millennium Falcon På Kessel Run, vil den brenne opp til 1/16000s elektronisk. I hvert tilfelle er utløseren like stille som en giraff som blinker.

Innramming Med Leica Q er via en ELEKTRONISK søker (EVF) utstyrt med 3,68 millioner punkter. Jeg har ikke prøvd å telle dem alle, Men Leica forsikrer oss om at De er der. DETTE EVF i forhold Til Sony A7 Og Fuji X100F er en fryd å bruke. Ja det er fortsatt en liten prangende skjerm, men det gir utseendet på dybde og fargene er mer nøytrale, noe som resulterer i at jeg tenker det er et optisk bilde. Det kan gi så lite eller så mye informasjon som du ønsker. EVF har også dioptrisk justering, en funksjon som mitt sviktende høyre øye setter pris på.

Ergonomi og estetikk

Leica Q føles ganske tung på 640gram. I forhold til sine faste rammekonkurrenter veier Sony R1Xrii 507 gram, Og Fuji X100F kommer inn på 469grams. Jeg lider ikke av tretthet eller skulder/ryggsmerter når jeg bærer kameraet rundt for en dag. Men i motsetning Til Fuji er det ingen måte du kan slippe dette kameraet i lommen. I hånden føles kameraet bra, og jeg setter stor pris på fordypningen for tommelen på baksiden av kameraet. Men jeg ønsker ikke å holde Q I et fengsel dusj hvor det ville være like glatt som et såpestykke. Tillegg av et håndtak er en forsikring, spesielt hvis du ikke bruker en stropp.

hva mener jeg estetisk om Leica Q? Det er moderne og minimalistisk. Leica har etter min mening ikke gått Ned Fuji-ruten for å prøve å se ut som et vintagekamera, og de har heller ikke gått Sony-ruten for å lage et kamera som er umiskjennelig digitalt som Sony RX1r. Det har ikke en lys modellbetegnelse på forsiden av kameraet, og det røde Leica-merket er ikke en dominerende funksjon. Som digitale kameraer går jeg tror de har gjort en god jobb, men jeg setter pris på at dette er veldig subjektivt.

Objektiv og fokusering

i Motsetning Til En Leica M, kan fokus oppnås automatisk. For generell skyting er det så fort du noensinne vil trenge. Jeg har ikke hatt noen problemer med det som sliter med å skaffe lås, selv om jeg pleier å holde det fast til et bestemt punkt. Min niese har ennå til å triumfere over det, så det er en prestasjon i seg selv.

Leica Q støtter en berøringsskjerm som kan brukes til å tilordne fokuspunkter. Jeg pleier ikke å bruke denne funksjonen og holde berøringsskjermen av som jeg liker å komponere bilder mer tradisjonelt, men det er der, og det ser ut til å fungere som du forventer hvis det tar fancy.

Manuell fokusering

implementeringen av manuell fokusering På Leica Q er det beste Jeg har sett på et speilløst kamera, og Er Virkelig Leicas festtrick. Manuell fokusering aktiveres via en liten knapp på linsefanen. Linsen kan deretter dreies omtrent 120 grader til sin minste fokusavstand på 30cm. Handlingen er jevn, men etter min mening altfor dempet, så det kan ta litt tid å nå de harde stoppene. Det er ikke som å fokusere en manuell Leica-linse, som jeg vil si var som å glide gjennom smør. Hvis 30 cm ikke er nær nok, er det en tredje makroring på objektivet. Når slått dybdeskarphet markeringer er forskjøvet for å reflektere en ny fokus avstand på 17cm-30cm. Det er rent geni, og jeg anbefaler at du ser en video av Dette På YouTube, slik at du kan se magien selv. I manuell fokusmodus VIL EVF bekrefte fokus enten via forstørrelse av bildet, fokus topp, eller en kombinasjon av de to.

28mm, 35mm eller 50mm

Hvis 28mm er for bred for Deg, er Det Et alternativ I Leica Q å skyte i simulerte brennvidder på 35mm eller 50mm. I hovedsak hva kameraet gjør her, beskjærer bildet ditt automatisk. Dermed vil en 35mm avling redusere oppløsningen ned til 15mp, og 50mm-avlingen vil forlate deg rundt et 7mp-bilde. Hvis Du bestemmer deg for å ta bilder i beskjæringsmodus i hyllest Til Leicas avstandsmåler-arv, vises rammelinjer i EVF som angir gjeldende brennvidde. For å være ærlig, fint som det høres ut om jeg skulle beskjære et bilde, ville jeg gjøre det i etterproduksjon, så det er ikke en funksjon jeg bruker.

Så hva Er Leica Q som å bruke?

det er ganske strålende å bruke i praksis. For et digitalt kamera uansett.

All den generelle funksjonaliteten ligger på nydelige biter du kan vri og slå, og det føles godt i hånden. Som med mange speilløse kameraer er det lite og ubetydelig nok til ikke å være støtende mot den generelle befolkningen, noe som er et enormt pluss i forhold til en stor SPEILREFLEKSKAMERA.

det jeg ikke forventet da Jeg kjøpte Leica Q var en mer naturlig fargegjengivelse sammenlignet Med De Japanske digitalkameraene jeg har blitt vant til, noe som etter min mening gir et bedre basisbilde for å bruke din egen postproduksjon også.

28mm brennvidden har vært interessant og litt justering var nødvendig. Jeg er vanligvis en 50mm skytespill, som noen ganger dabbles tærne i vannet i 35 så dette var en stor forskjell. Til tider har det følt at jeg har hatt hele verden foran linsen min, og som et reise / dag-til-dag kamera har jeg virkelig begynt å omfavne dette. Jeg har også vært i stand til å skyte i små indre rom, noe jeg ikke har vært vant til.

PÅ et litt merkelig notat HAR RAW-filene en innebygd linseprofil som Ligger i Dem Som Lightroom automatisk gjelder ved import som ikke kan slås av. Det er ikke et problem, men jeg lurer på hvordan bildet ville se ut uten det.

den automatiserte hvitbalansen har så langt ikke blitt overvunnet. Det er alltid dømt scenen riktig selv med flere lyskilder i aksjon. Jeg har vært veldig imponert over dette.

Måling i flerfelt er litt overeksponert for min smak, ikke mye, men litt over. Jeg pleier å se meter med alle kameraene mine og i denne modusen har jeg ikke hatt noen klager.

jeg har ikke hatt noen problemer med batterilevetiden. Jeg har skutt i tre timer og hadde fortsatt et halvt batteri igjen. I tillegg har jeg gått rundt i byen for dagen og batteriet har vart lenger enn føttene mine. Hvis du har batteri angst anbefaler jeg å kjøpe en Ekstra Panasonic batteri, som fungerer fint med kameraet.

I Motsetning Til En Leica M eller et av mine manuelle filmkameraer, kan kjæresten min, venner og til og med min mor bruke Leica Q. Jeg trenger ikke å forklare avstandsmålere eller må forhåndsinnstille linsen til en hyperfokal avstand for at de skal ta en rask snap. Igjen var dette ikke noe jeg vurderte da Jeg kjøpte Q og minner meg om hvor tilgjengelige digitale kameraer egentlig er.

Kostnad

Det er ikke benektes At Leica er et dyrt speilløst kamera. Du kan kjøpe to beskåret ramme Fuji X100Fs for prisen På Q og en haug med tilbehør. Alternativt kan Du ha En Full ramme Sony Rx1r ii og har noen endring. Sony støtter nå at 42mp sensor i sin nye iterasjon. Begge kameraene er også utstyrt med en ‘standard’ 35mm ekvivalent brennvidde linse.

Det er en stor positiv hvis Du sammenligner prisen På Q med en frittstående Leica 28mm Summilux M-mount linse. m-mount-objektivet virker dyrere enn Q-i hovedsak med Q får du en gratis kamerahus med en brøkdel langsommere linse festet. Det er ganske overbevisende argument hvis du ser på å kjøpe m-mount-objektivet.

den dårlige og stygge

Ingen kamera er perfekt, og som de fleste kameraer har jeg et par quibbles Med Leica q:

Det er rimelig å forvente et kamera på dette prispunktet å være værforseglet og jeg generelt tror dette er litt av en sviktende.Mitt største problem er imidlertid med på / av / enkelt / kontinuerlig bryter som lever på toppen av kameraet. Jeg føler generelt at enkeltmodus, som sitter som midtinnstilling, skal byttes med kontinuerlig modus som sitter på slutten. Det er altfor lett å begynne å skyte i kontinuerlig fordi, i et rush, du har slått bryteren til langt.

Leica-Grepet skal ha en tilgangsluke for å ta ut batteriet og minnekortet uten å måtte fjerne grepet. JB-grepet jeg hadde På Fuji X100F hadde denne praktiske funksjonen.

samlet mening

De siste tre månedene har Jeg brukt Leica Q regelmessig som mitt daglige kamera, en rolle som jeg tradisjonelt har oppfylt av flere analoge tilbud. Jeg vil mest sannsynlig gå tilbake til analog igjen for de fleste av mitt arbeid som det er der min lidenskap ligger, men når jeg trenger å bruke et digitalkamera det vil ikke bli gjort begrudgingly. Jeg har funnet Leica Q å være et godt kompromiss mellom digital automatisering og analoge kamerastilkontroller, som sådan føles det bra for å fange minner og øyeblikk i stedet for å forvirre meg med menytrær. Leica Q er kanskje ikke like engasjerende som En Leica M, men kameraet er enkelt å bruke og enda viktigere morsomt. Du kan ikke be om mye mer enn det.

Noen Flere Leica q-bilder

du kan se mer av mitt arbeid og musings på min hjemmeside
eller se siste innlegg på instagram