‘My Dog Stupid’: Filmanmeldelse

min hund Stupid

populær på Variety

Yvan Attal og kone Charlotte Gainsbourg Udforsk den mindre glamourøse side af married livet i denne forfriskende oprigtige franske tilpasning af en Senkarriere John Fante Novella.

sjælden er filmen om forfatterblok, der ikke slutter med, at den frustrerede forfatter skrotter sine blindgyde-udkast for at “skrive hvad du ved” — dvs. filmen vi lige har siddet igennem. Mere ualmindeligt er stadig hundefilmen, der ikke stoler på sin hund, fører til varme hjerter, rykker tårer eller lærer sin ejer vigtige lektioner om hans menneskehed. Så lad os starte med at give det franske midtlivskrisedrama “My Dog Stupid” kredit for at have gjort noget andet med de banale konventioner i de to feel-good-kategorier, som det hører til.

” My Dog Stupid “laver den tredje film, hvorigennem forfatter-instruktør Yvan Attal og kone Charlotte Gainsbourg har delt en version af deres forhold uden for skærmen med publikum — “min kone er skuespillerinde”,” lykkeligt nogensinde ” og nu dette — og med hver, de sliber stadig mere af den mystik, der omgiver berømthedspar. Her, Attal spiller Henri Mohen, den litterære ækvivalent til et et-hit vidunder, friløb på dampene fra en roman udgivet 25 år tidligere, der var en succes med både læsere og kritikere. Den bog betalte for hans Hus, hans Porsche og hans komfortable øvre middelklasse eksistens. “Siden da skriver jeg lort, “siger Henri med den slags stump åbenhed, der kan få en mand til at navngive sin hund” Stupide.”

ingen præmier for dem, der gætter på, at Henri vil afslutte med at skrive filmen, som faktisk Attal tilpassede fra et af de sidste værker af den amerikanske forfatter John Fante, samlet i sin postume bog “vest for Rom” (teknisk set tilpassede Attal en tilpasning af den britiske manuskriptforfatter Dean Craig). I sine tidlige dage hældte Fante sit hjerte ud på papir, hvilket resulterede i sådanne rå selvbiografiske mesterværker som “Spørg støvet”, som fortsatte med at inspirere beatgenerationen. Men ligesom Henri, han falmede i uklarhed, tager utaknemmelige koncerter, der arbejder på glemmelige manuskripter. I dag værdsættes Fante mere i Frankrig end i staterne, hvilket forklarer, hvorfor en sådan film kan stamme der (Claude Berri drømte om at tilpasse “min hund Stupid” årtier tidligere).at lytte til Henri klage over de første fire minutter-hans visne r krissum af personlige skuffelser og spildte drømme inkongruøst sidestillet med komponisten Brad Mehldaus bløde score-det er let at forestille sig, hvorfor hans kone, C Kriscile (Gainsbourg), og fire næsten voksne børn har lært at tune ham ud. Han er en emasculated fiasko, en patriark uden magt tilbage, ud over evnen til at fornærme, og det er straks klart at se ham forsøge at håndtere den monstrøse væsen, der er invaderet deres baghave, at Henri ikke har en anelse om, hvordan man håndterer situationen.

det uvelkomne udyr viser sig at være en omstrejfende Napolitansk mastiff, en af de Ko-store hunde med triste bamse øjne og mørke, hængende hudfoldninger, der automatisk er chefen i kraft af deres størrelse. Mohens vedtager det ikke så meget som omvendt. Ethvert forsøg på at hævde dominans mødes med en endnu større magtudstilling af hunden, der prøver at montere den, han kommer i kontakt med. I stedet for at blive rystet, Henri er imponeret over stupides personlighed, ved at bruge dyrets stædighed som motivation til at fordoble de mere slibende aspekter af sin egen natur.

resten af familien er mindre begejstret. Når Stupide tager ophold, Henris børn flytter ud en efter en-hvilket passer ham fint og skifter fokus til forholdet mellem forfatteren og hans kone, der opgav sin egen litterære karriere af hensyn til et ægteskab, der har mistet sin gnist. Det er her filmen rammer sit skridt, gravende ind i det aspekt af langvarige forhold, som andre undgår: ambivalensen, der begynder efter 25 flere år, ennui, den måde, hvorpå ingen af parterne gør det mindste forsøg på at forføre den anden, alt sammen opvejet af de små bevægelser og ikke-verbale signaler, der antyder, noget kontraintuitivt, hvordan den komfort, de føler omkring hinanden, er en slags romantik for sig selv.

film om par fokuserer så ofte på det øjeblik, de to parter forelsker sig, ellers meget senere, når tragedie eller utroskab splitter dem fra hinanden. Her er en undtagelse, der ser ind på et ægtepar, når tingene er blevet fortrolige, og finder sandheden der. Attal har en måde at portrættere sin kone på, der ikke forsøger at smigre sit ego i det mindste: i stedet, han filmer hende, der ser stresset eller irriteret ud, ofte uden makeup, klædt i tøj, hun aldrig ville turde bære ud af huset. Der er ingen glamour i Gainsbourgs optræden; i stedet finder vi ærlighed og ser hende som kun en mand kunne, og det er en åbenbaring at opdage skuespillerens essens i en så afslappet forestilling.

men der forbliver genrenes forpligtelser: Henri må indse, at han har taget sin situation for givet, og på en eller anden måde kanalisere det ind i litteraturen. Det er lidt for let at åbne en film med en snatch af voiceover, der etablerer sin hovedperson som et geni. Om sin bog siger han: “det brød alle salgsrekorder og vandt enhver litterær pris.”

denne film er ikke noget mesterværk, men det er vigtigt, fordi det ikke gør noget forsøg på at være prætentiøs. Henris situation med sin hund er absurd, og han kommer ud som en buffoon. Alligevel kræver det en særlig slags forfatter at erkende det — og det samme gælder enhver instruktør, der identificerer sig med det nok til selv at spille rollen. “My Dog Stupid” formår at have det begge veje: Henri kanaliserer sin oplevelse i litteratur, men filmen slutter ikke der. Han kan skrive en slutning, den ærlige, mens filmen dvæler et par scener længere, så Attal kan give publikum det, han tror, de vil have.