Storyist (til Mac) anmeldelse

Hvis du vil have en dedikeret skriveapp, der har kraften i en tekstbehandler, kan Storyist til Mac være din bedste indsats. Storyist har formateringsindstillinger i massevis, inklusive stilark, som hjælper forfattere med at skabe et konsekvent formateret værk. Det har også alle de værktøjer, en langformet forfatter ville have brug for, såsom en corkboard-visning, mapper til plotnoter og karakterudvikling osv. Denne app, der kun er Mac, koster lidt mere end dens nærmeste konkurrent, Scrivener, som er en redaktørs valg. For en mere pareret Mac-app, prøv Ulysses i stedet, en anden redaktørs valg. Professionelle manuskriptforfattere kan opleve, at det endelige udkast, som er meget dyrere, er en bedre mulighed på grund af dets mere avancerede automatisk formatering af scripts.

Storyist pris og Platform

Storyist, nu i version 4, er tilgængelig på macOS og Apple mobile enheder. Apps sælger mod et engangsgebyr i stedet for en tilbagevendende abonnementsrate.

på Mac sælger Storyist for $59. Du kan hente det fra App Store og bruge en gratis prøveperiode i 14 dage (intet kreditkort kræves), før du beslutter, om du vil købe det. Hvis du beslutter at beholde det, betaler du for at opgradere i appen.

iOS-appen sælges separat og bruger den samme model: hent gratis; brug i 14 dage uden beregning; Betal i appen, hvis du vil opgradere. Prisen for mobilappen er $19,99. Hvis du ejer en tidligere version af apps, er du berettiget til en rabatopgradering.

lignende produkter

iv

Scrivener

Ulysses

ia forfatter (til Mac)

ia forfatter

læs blurt anmeldelse

fokuseret kopi (til Mac)

sikkerhed (til Mac)

Storyist har ikke apps til vinduer, Android eller internettet. Hvis du har brug for en skriveapp, der er på tværs af platforme, tilbyder Scrivener apps til vinduer, Mac og iOS. ia-forfatter har også flere apps (Android, iOS, macOS, vinduer), men det er en mere let app med hensyn til funktioner.

Storyist general

Hvordan sammenligner Storyists priser?

Storyists priser er på den lave side af gennemsnittet målt mod andre lignende skriveapps. Scrivener opkræver $49 for desktop-appen. ia forfatter koster $29,99, men husk at det er forholdsvis let. Begge disse apps sælger til flade engangsgebyrer. Du køber licensen, og du ejer den på ubestemt tid.

Ulysses er flyttet mod abonnementspriser i stedet. Det koster $4,99 om måneden, $10,99 i seks måneder eller $39,99 om året.

der er et par skriveapps, der koster betydeligt mere. Final Draft, som er noget af en industristandard inden for manuskriptforfatter, sælger for $249,99. Script Studio koster $199,95. Begge disse apps fokuserer virkelig på manuskriptforfatter meget mere end prosa.

Hvad er nyt i Storyist 4?

Hvis du har brugt Storyist før, er der tre ændringer, der er værd at bemærke i version 4. Til at begynde med understøtter den nu mørk tilstand (til macOS Mojave og senere). Storyist skifter til mørk tilstand, hvis du har din Mac indstillet til mørkt udseende i dine Generelle indstillinger. Du kan også aktivere mørk tilstand på appniveau, hvis du vil beholde alt andet på din computer i let udseende.

den anden ændring er flere muligheder for PDF-eksport. Du kan nu vælge dele af dit manuskript, som du vil kompilere og eksportere. Hvis du kun vil sende din titelside og prøve kapitler til en agent eller læsegruppe, kan du nemt lave den rigtige PDF.

tredje er en ny go-to-kommando til hurtigt at navigere til forskellige projekter og dele af dit arbejde. Tryk på command + ‘ for at få en søgning i appen, der ligner Macs Spotlight-søgning. Skriv et par bogstaver til det ønskede projekt eller kapitel, ligesom du ville gøre med Spotlight Search, og spring det over.

Storyist gå til kommando

Kom godt i gang

hentning og installation af Storyist app tager ingen tid overhovedet. Når du starter det, Storyist tilbyder et par måder at komme i gang. Du kan oprette et nyt projekt fra bunden, bruge en skabelon til at starte et nyt projekt, læse en guide, der leder dig gennem nogle af appens funktioner eller besøge Storyists hjemmeside for dybdegående tutorials.

der er en tynd skabelon forslag: roman, manuskript, og stageplay. Du kan uploade skabeloner eller lave dine egne, men hvis du vil have en app, der kommer med et bredere udvalg, har Scrivener mere. Det henvender sig til ikke kun fiktionforfattere, men også faglitterære bogforfattere, akademikere, der arbejder med professionelle papirer, radiodramaer, dokumentarfilm, og mere.

dedikerede skriveapps falder generelt i to kategorier: dem, der understøtter markering, og dem, der bruger formatering (hvad du ser, er hvad du får). Markering er et meget lille kodningssprog, der bruges til at anvende formatering uden behov for en masse menuer og vinduer. Hvis du nogensinde har lagt stjerner *omkring ord * for at gøre dem dristige, er det markering. Nogle forfattere foretrækker markering frem for formatering, fordi de finder det mindre distraherende. Med færre menuer kommer færre muligheder og ingen chance for at gå tabt i tankerne og se på seks dusin skrifttypeindstillinger.Storyist bruger formatering, hvilket gør det tættere på en Office suite-grade tekstbehandler end mange andre skrive apps. Når du bruger Storyist, får du et komplet formateringspanel til højre for editoren. Det understøtter også stylesheets. Du kan oprette og gemme dine egne stilark, hvilket gør det lettere at formatere et helt værk konsekvent. Storyist giver dig også kontrol over andre former for sidestyling, såsom tabulatorstop, margener, indrykninger, linjeafstand, sidetal og sidehoveder og sidefødder. Skrivning af apps, der kalder sig “distraktionsfri” eller “minimalister”, har normalt ikke disse værktøjer. Uanset om det er bedre at have, er en personlig præference.

Look and Feel

interfacedesignet og stilen ser opdateret ud. Mens Storyist ikke er særlig glat, er det pænere end Scrivener ‘s UI, der ligner begyndelsen af 2000’ erne vintage.

venstre side af redigeringsvinduet indeholder en Projektarrangør, også kendt som et bibliotek eller filmappevisning. Forfattere, der skaber længere værker, såsom bøger, kan ofte lide at kunne se et bibliotek inden for rammerne af skrivemiljøet, fordi det giver dem mulighed for at trække og slippe filer i forskellige mapper, når de reviderer og former deres manuskripter. Mange apps, der beskriver sig selv som” distraktionsfri”, som f.eks. De apps, der har biblioteker, inklusive Storyist, giver dig mulighed for at skjule biblioteksruden fra visningen eller blot skifte til en fuldskærmstilstand for at slippe af med alle fremmede vinduer, menuer og indstillinger, så de ikke distraherer dig, mens du skriver. Jeg vil hellere have et bibliotek og være i stand til at skjule det end at slet ikke have et.

Apps til forfattere inkluderer typisk en ordoptællingsfunktion, og mange giver dig også mulighed for at indstille et mål-eller målordantal. Med Storyist kan du indstille et ordmål for hele projektet samt et dagligt skrivemål.

Storyist manuskript styling

avancerede funktioner

Jeg fandt min vej rundt Storyist med lidt indsats. Det er ikke svært at få sat op og begynde at skrive hurtigt. Jo mere jeg brugte Storyist, imidlertid, jo mere fandt jeg at udforske.

Storyists skabeloner, selvom få i antal, er rigere end dem, der findes i de fleste andre skriveapps, fordi de er præbefolket med stilark.

manuskriptskabelonen er et godt eksempel. Denne fil leveres forudindlæst med stilark til handling, tegn, dialog, parenteser og sceneoverskrifter. Det giver også ret intelligente gæt om, hvilke stilark der skal anvendes, når du starter en ny linje. For eksempel i et manuskript følger en dialoglinje normalt under et tegns navn. Hvis du skriver et tegn navn og indtaste, Storyist slår dig til punch ved automatisk at anvende dialog stil til den næste linje. Hvis det er forkert, kan du ændre det.

i et professionelt manuskript er formatering ekstremt vigtig og skal udføres efter industristandarder, så hele produktionsbesætningen ved, hvad der er i scriptet. Tegnnavne, når de går forud for dialog, vises i alle hætter og centreret. Dialoglinjer er også centreret, men bruger almindelige regler for store og små bogstaver. Disse detaljer og mange andre skal være nøjagtige.

Final Draft har meget lignende funktioner, men de er mere avancerede. I Final Draft gætter appen ikke kun på, hvilken type linje der kommer næste, men også hvad du skal skrive, når det er et tegnnavn eller sceneindstilling, der er blevet brugt før. Skriv bogstavet” i “på en linje for en scene, og det vil automatisk udfylde” INT.”betyder interiør. Hvis du allerede har haft en indvendig scene i et poolhus og skriv “p” næste, vil det automatisk foreslå disse oplysninger også. Mens Storyist har nogle type-ahead gæt, også, kun Final Draft udarbejder en liste over alle tegnene, alle sceneindstillinger, og så videre for dig.

en anden avanceret Historiefortællingsfunktion er indekskort. Dette er dog ikke unikt, da både Final Draft og Scrivener har noget lignende. Indekskort er præcis, hvad de lyder som. De efterligner fysiske notatkort, som forfattere undertiden bruger til at kortlægge en historie. Hvert kort indeholder en scene, og forfatteren omarrangerer scenerne ved fysisk at flytte kortene rundt, indtil historien kommer sammen i den rækkefølge, forfatteren ønsker. Du kan se Storyists indekskort alene, eller du kan se dem ved siden af redigeringsvinduet for at guide dig, mens du skriver.

I lighed med indekskort er Historieark en anden slags referencemateriale til din skrivning. De er et sted at holde detaljerede noter om arbejdet. Storyist indeholder et par forskellige slags Historieark til lagring af oplysninger om plot, karakter, indstilling og så videre. Arkene er som formularer, som du udfylder med detaljer, og de kan tilpasses fuldt ud.

Storyist plot points

lagring og deling

Storyist gør et middelmådigt job med versionshistorier. Det gemmer en kopi af dit arbejde, hver gang du åbner et projekt, og en gang i timen ellers. I betragtning af at det ikke er umuligt at automatisk gemme en fil ved hvert tastetryk, som Evernote gør, er der ingen grund til, at Storyist eller nogen anden skriveapp ikke skal holdes til den standard. Det ene vindende aspekt af Storyists versionshistorie er evnen til når som helst at gemme en version og navngive den. At være i stand til at navngive det betyder, at du nemt kan gendanne noget, du har gemt med vilje, snarere end at Sile gennem en stak filer og eyeballing dem efter tid og dato stempel eller indhold for at finde ud af den rigtige til at gendanne.

forfattere vil typisk eksportere deres arbejde til et format, der er nyttigt til offentliggørelse, uanset om de agter at offentliggøre online eller på tryk. Der er mange muligheder for at eksportere til et stort udvalg af formater, herunder HTML, RTF, tekst, samt SCRIV (Scrivener), FDK og FCF (Final Draft) og et par andre. Det har også muligheder for at eksportere til ePub-og Kindle-formater til e-bøger.

Hvad mangler

generelt giver skrivning af apps dig ikke mulighed for at samarbejde let med medforfattere. Der er et par skriveapps, der kommer tæt på at matche Google Docs, når det kommer til samarbejde i realtid. Forfatterduet kommer til at tænke på, selvom det er overpris. Final Draft understøtter en vis mængde samarbejde, men det er meget restriktivt. Kun en samarbejdspartner kan have redigeringsstyrke ad gangen. Hvis du bruger Storyist, eller stort set enhver anden skriveapp af sin art, du kan kysse din drøm om realtids, synkron medforfatter farvel.

Hvis du skriver med en partner og vil arbejde sammen i realtid, kan du holde dig til Google Docs eller endda Microsoft-ord-eller Apple-sider, fordi de alle håndterer medforfatter bedre end nogen skriveapp, jeg har set.

den primære hindring for ægte samarbejdsfunktioner i skriftlige apps er at få dem til at tilbyde deres egen synkronisering og opbevaring. Uden indbygget synkronisering og opbevaring er samarbejde vanskeligt at understøtte. Der er også andre fordele ved at tilbyde lagring og synkronisering. For det første behøver forfattere ikke at medbringe deres egen online lagringstjeneste for at kunne bruge mobilapps. Det ville også gøre det lettere for disse appudviklere at opbygge en internetappversion af deres produkter, en anden funktion, der notorisk mangler. Det er ikke bare mangler fra Storyist, vel at mærke, men fra næsten alle apps til forfattere.

en App til forfattere, der elsker formatering

Storyist er en fremragende app til forfattere, især dem, der ikke ønsker at opgive rig formatering. Det indeholder de rigtige værktøjer til at producere professionelt arbejde. Scrivener er den mest sammenlignelige app, og den har et ben op på Storyist af nogle få grunde. Scrivener er til både Mac og vinduer, mens Storyist kun er til Mac. Du kan installere Scrivener på alle maskiner i din husstand med en enkelt licens. Det koster mindre, og det indeholder mange flere skabeloner.

Hvis du befinder dig i mindre-er-mere lejren, kan Storyist være for visuelt stimulerende og distraherende. Ulysses er ikke. det er mere pareret, mens du opretholder et rigeligt funktionssæt, selvom det kun er til Mac. Brugere kan prøve i stedet.

endelig vil professionelle manuskriptforfattere sandsynligvis foretrække det endelige udkast til historiefortælling, fordi det er mere i stand og har flere skabeloner til det erhverv. Storyist er en fin andenplads, imidlertid, og håbefulde manuskriptforfattere med et stramt budget vil opdage, at de kan klare sig med Storyist, indtil de når de store ligaer.

Storyist (til Mac)

4.0

$ 59.99 at Apple.com