Articles

the Bibles Best Love Story

juni 1, 2019 Save Article

schrift: RUTH 2

Het leven had de jonge vrouw hard behandeld. Geboren in een heidense cultuur die vervloekt was door God, had ze geen kans. Op een dag trok een buitenlander naar haar thuisland, op de vlucht voor hongersnood in zijn eigen land, en ze werd de bruid van een van zijn zonen. Je zou denken dat het leven beter zou worden. Dat deed het niet.

die zoon, haar man, stierf, en zij bleef kinderloos achter. Zijn vader en broer stierven ook, en de jonge weduwe, Ruth, had niemand meer in het huishouden dan haar schoonmoeder en een schoonzuster. Naomi moet het soort schoonmoeder zijn geweest dat iedereen wil, omdat Ruth besloot om alles wat haar bekend is in haar land achter te laten en Naomi terug te begeleiden naar het ouderlijk huis. Nu de hongersnood was opgeheven, had Israël misschien betere vooruitzichten. Niets kan erger zijn dan alleen zijn hier in Moab. was er iets in Naomi ’s aanbidding van Israëls God dat Ruth’ s hart naar haar trok? Dat weten we niet, maar Ruth koos ervoor om Moab achter te laten. Toen de definitieve beslissing moest worden genomen, echter, Ruth ‘ s schoonzus, Orpah, maakte die keuze niet.nu kwamen Naomi en Ruth, weduwen zonder middelen van ondersteuning, terug in Bethlehem met niets om hen aan te bevelen aan de cultuur van die dag.

Het boek van Ruth is een liefdesverhaal, maar het is veel meer dan dat. In de hoofdpersonages van Ruth en Boaz toont het wie we zijn en hoe groot de reddende genade is van onze Verlosser, Jezus Christus. Mis het niet. onthoud altijd, dit is een waargebeurd verhaal, en de mensen erin zijn echte mensen, die leven tijdens de periode van de rechters in Israël, een tijd waarin “ieder mens deed wat goed was in zijn eigen ogen.”Dat is een andere manier om te zeggen dat er geen legale dwang was. Het was een onstabiele, zelfs gevaarlijke tijd om te leven voor mensen als Ruth en Naomi.

de spelers in dit liefdesverhaal

een verborgen figuur staat in de schaduw van dit boek. Als je goed kijkt, zie je Jezus op elke pagina. Zoals we zullen zien, de held van Ruth ‘ s verhaal, Boaz, is een rijke Bethlehem zakenman en landeigenaar. Boaz is een beeld van de Heer Jezus Christus. Wat hij voor Ruth doet is wat Jezus vrijwillig voor ons heeft gedaan. Terwijl we Boaz bestuderen, gaan we de Heer Jezus in een nieuw licht zien. de parallellen tussen het leven van Boaz en het reddende leven van Christus voor iedere gelovige kunnen niet toevallig zijn. Maar het verhaal achter het verhaal zal moeilijk te vinden zijn zonder je Bijbel voor je en je geest gericht,

draai naar Ruth 1: 1-2. Het is fascinerend om te kijken naar de Betekenis van de namen van de hoofdpersonen. De naam van de vader betekent ” mijn God Is Koning.”De naam van zijn vrouw betekent” vriendelijkheid.”

tot nu toe zijn we goed begonnen:” My God Is King “is getrouwd met” Pleasantness.”Ze hebben twee zonen: Mahlon, wiens naam betekent” vrolijk lied, “en Chilion, wiens naam betekent” perfectie.”

ze wonen in Bethlehem (V. 1) Wat betekent “Huis van brood.”Ja, dezelfde Bethlehem-Juda waar Jezus werd geboren.

” het land ” verwijst naar Israël. De reden waarom Elimelech,” mijn God is koning”, een echtgenoot en vader, Israël verliet, “het Broodhuis”, en zijn familie verhuisde naar een land dat een vloek op het was hongersnood (vers 1).

wat een dom plan! Dit land van de oude vijand van Israël vertegenwoordigt het grondgebied van de duivel. In plaats van geloof te hebben in “het Huis van het brood”, Bethlehem,” mijn God Is Koning “neemt zijn vrouw,” vriendelijkheid ” en kinderen naar een God vervloekte plaats.

De verborgen afbeelding in Ruth ‘ s verhaal

heb je een van die kinderkleurboeken gezien met een penseel en instructies om het penseel in wat water te dompelen en over de hele pagina te vegen? De pagina ‘ s lijken kleurloos, maar als water de verborgen kleuren activeert, komt het beeld plotseling tot leven. Zo is het boek Ruth. De Heilige Geest dompelt zijn pen in water en spoelt over de pagina ‘ s om alle grote lessen te onthullen die dit waargebeurde verhaal heeft.

Elimelech vertegenwoordigt het volk Israël. Maar hij keert zijn geloof, de HEERE, het land en de wet de rug toe. In dit heidense land trouwen zijn zonen met meisjes uit Moab, maar dan sterft hij. Mahlon en Chilion sterven allebei. Naomi vertegenwoordigt een overblijfsel dat terugkeert naar haar roots in Bethlehem. Ze komt terug in bitterheid.

maar we zien ook een niet-Joodse bruid. Zij vertegenwoordigt de Kerk van de Heer Jezus Christus. In de Bijbel wordt de kerk beschreven als ” de bruid van Christus.”We zijn geënt in het Gemenebest van Israël en een deel van de familie van God geworden. Wij zijn Ruth.

blijf kijken als deze kleuren op de pagina verschijnen, en je zult zien hoe Boaz, wiens naam betekent “in hem is kracht” Jezus Christus zelf vertegenwoordigt.

Scroll naar beneden naar Ruth 1: 8-10. Wat voor relatie had Naomi met haar schoondochters? In vers 8, Hoe hebben beide jonge vrouwen behandeld Naomi, Elimelech, en hun zonen? Dit spreekt goed over het karakter van zowel Ruth als Orpah, en het vertelt ons ook dat Naomi en Elimelech hoogstwaarschijnlijk mensen waren die respect en zelfs hun genegenheid verdienden.

in vers 10, verrassend genoeg, wat besluiten beide schoondochters te doen? We vragen ons af wat voor plek Moab was als beide meisjes, inboorlingen van Moab, besluiten het enige thuisland dat ze kennen te verlaten en naar vijandelijk gebied te gaan. Maar slechts één van hen blijft bij haar beslissing.

Lees verder in Ruth 1: 16-22. Ruth ‘ s reactie op Naomi is uitgegroeid tot een van de beroemdste passages van de Bijbel. Een jonge vrouw keert haar rug naar familie, vrienden en heidense goden om te zeggen: “Ik ga met de God van Israël. Ik ga met je mee, Naomi. Ik ga naar Bethlehem.”

toen ze in Bethlehem aankwamen, wat was de reactie van de mensen die Naomi eerder hadden gekend? (V. 19) hoe stelde ze zich opnieuw aan hen voor? De tijd dat ze aankwamen was toevallig tijd voor de gerstoogst (vers 22).

ga verder met Ruth 2. Ruth en Naomi waren verarmd. In een patriarchale cultuur waar ze geen man hadden die voor hen zorgde, bood Ruth onmiddellijk aan om die behoefte te vullen door in het veld te kijken (VS.2-3).

een nadere blik op het Concept van “Gleaning”

wanneer is het gestart? 1500 jaar voor de geboorte van Christus.

Wie is begonnen? God Zelf. Het toestaan van de armen om restjes te verzamelen nadat velden werden geoogst was een principe dat God heeft vastgelegd in de boeken van Leviticus en Deuteronomium (zie Leviticus 19:9-10; 23:22, en Deuteronomium 24:19-21).

Waarom heeft God dit bevolen? Het was de Oude Testament manier om de armen een middel te geven om voor zichzelf te zorgen.

wie mocht dit opvragen? De armen, de weduwen en de wezen (zij die een levende moeder hadden, maar de vader—de kostwinner van het gezin—was overleden). Ook de “vreemdeling” in het land—degenen die aankomen zonder middelen nog van steun, of degenen die net op doorreis waren op hun weg naar een andere plaats.

waren er andere redenen voor het schoonmaken? Dit hielp om de vrede in het land te bewaren en zorg te dragen voor degenen die geen andere manier hadden om voedsel op tafel te leggen.

Was dit gewoon iets uit het Oude Testament? Geen. Het breidde zich uit naar meer moderne tijden. De Joodse gewoonte om de armen de hoeken van de velden te laten zien, alle overgebleven producten, graanschijven en fruit dat op olijfbomen achterbleef, ging door en verspreidde zich naar Europa. Nog in 1788 waren er wetten in de boeken die het lezen voor de armen behielden.omdat ze zowel zorgzaam als verantwoordelijk was, bood Ruth zich onmiddellijk aan voor wat heet, vermoeiend en vernederend werk moest zijn: op het veld schoonmaken om voor zichzelf en Naomi te zorgen.

zie Ruth 2: 3-4. In een film manipuleerde Ruth deze ontmoeting met een rijke vrijgezel/landeigenaar. Wat zegt ons dat ze niet wist van wie een deel van dit Gerstveld was? Als we Boaz voor het eerst zien, door zijn acties en die van zijn medewerkers jegens hem, wat voor soort man lijkt hij te zijn?

het thema van Hoofdstuk 2 Is Gods verbazingwekkende genade

welk algemeen woord vind je in Ruth 2: 2 en 2: 10? Ruth, die de bruid van Boaz zou worden, bracht geen bruidsschat, niets van materiële rijkdom aan tafel. Boaz koos haar uit genade.

Hoe worden we opgeslagen? Hoe worden we de bruid van Christus? Zie Efeziërs 2: 8-9. Is er iets wat we kunnen doen om verlossing te verdienen? Boaz verpersoonlijkt enkele prachtige waarheden over Gods verbazingwekkende genade aan ons, zoals belichaamd in Zijn Zoon, Jezus Christus.

Boaz demonstreert Gods reddende genade

Ruth staat op het punt een man te ontmoeten die haar fysieke Verlosser en Verlosser zal worden (Ruth 2:1). Als iemand ooit een verlosser en redder nodig had in het fysieke rijk, was het Ruth.

  • zij was een heiden. ze was een Moabiet. Er is een vloek over haar. De Bijbel zegt dat er een vloek op de Moabieten was.
  • ze is in een verzwakte conditie, ze heeft een afstand afgelegd met weinig voorzieningen.
  • zij is weduwe. Ze is kapot omdat haar man is overleden.ze heeft geen cent meer.
  • de wet sloot haar uit.

maar grace zal haar opnemen.

als je aan Boaz denkt, stel je dan het tegenovergestelde voor.

  • denk aan kracht (“in hem is kracht”). de Bijbel zegt dat hij een machtig man is. hij is een man van rijkdom en staat in zijn gemeenschap. hij is een bloedverwant Verlosser voor Ruth.

De Wet van de bloedverwant Verlosser

Er was een wet in Israël genaamd ” de wet van de bloedverwant Verlosser.”Als een man zou sterven zonder kinderen te hebben, en misschien was hij bankroet gegaan en zijn landgoed verloren, volgens de” wet van de bloedverwant Verlosser”, een familielid kon komen en de verloren landgoed te lossen, het land terug te kopen van de man die het hield, en het zou zijn geworden.

hij kon het verlossen als hij een naaste bloedverwant was omdat God het in de familie wilde houden. Maar toen hij het terug kocht, moest hij met de vrouw van zijn broer trouwen, die nu weduwe is, en kinderen voor zijn broer opvoeden.

U kunt deze wet vinden in Leviticus 25. Het was het principe van verlossing. Boaz kan het verloren landgoed inwisselen. Naomi was niet rijk genoeg om het te verlossen. Alleen Boaz kon het terugkopen.

hoe Boaz Christus

ten eerste afbeeldt: Boaz kwam uit Bethlehem. Jezus werd geboren in Bethlehem.ten tweede: hij was een naaste verwant van Ruth. Jezus is onze naaste bloedverwant. Daarom kwam hij naar de aarde. Hoe is Jezus onze naaste bloedverwant? Draai in het Nieuwe Testament aan één van de laatste boeken in de Bijbel, Hebreeën 2:14-17.zie je, Jezus moest een naaste bloedverwant zijn om ons te verlossen. Daarom stapte Jezus uit de hemel en kwam de aarde, door het portaal van de schoot van een maagd, en nam vlees en bloed op zich om als zijn broeders te worden gemaakt. Zoals Jezus uit Bethlehem kwam, zo was Boaz ook. Zoals Jezus een naaste bloedverwant van ons is, zo was Boaz aan Ruth.

ten derde: om een verloren goed in te lossen, moest je rijk genoeg zijn, niet zelf failliet. Boaz was een rijk man. Alle rijkdom van de hemel woont in de Heer Jezus Christus. Zie Filippenzen 4: 19, Psalm 50: 10, en Efeziërs 1: 18.

vierde: Boaz moest bereid zijn om in te lossen. Toen hij hoorde dat hij Ruth ‘ s naaste bloedverwant was, ging Boaz snel op het punt staan om haar te verlossen. Jezus legde gewillig zijn heerlijkheid opzij en stapte uit de hemel om ons te verlossen. Ga naar Ruth 3: 18.

Wie spreekt hier met Ruth? Een volwassen, oudere vrouw, Naomi had genoeg van het leven en de menselijke natuur gezien om de situatie correct op te nemen. Ze zag dat Boaz niet zou rusten tot de zaak klaar was.

Op dezelfde manier heeft Jezus niets ongedaan gemaakt. Keer je naar Johannes 19: 30 om zijn laatste woorden aan het kruis te lezen. De Heer Jezus, dank God, was bereid om te verlossen, net zoals Boaz bereid was.

vijfde: Boaz hield van Ruth voordat ze van hem hield. Op dezelfde manier hield Jezus van ons voordat we hem kenden.

Kijk naar Ruth 2: 5. Tussen Ruth en Boaz, wie zag wie het eerst? We leren dat Boaz Ruth als eerste ziet. Hij richt zijn oog op haar. Ze is zich hier niet van bewust. Ze weet niet wie Boaz is. Ze weet niet dat Boaz haar in de gaten houdt.

draai naar 1 Johannes 4: 19. De Bijbel zegt dat hij van ons hield voordat wij van hem hielden. In Ruth 2: 8. Wie spreekt er als eerste? Boaz neemt het initiatief. Ruth kon het initiatief niet nemen.

  • zij is een vrouw en een vrouw kon een man in die tijd niet benaderen.zij is bankroet, hij is rijk.zij is een heiden, hij is een Israëliet.zij is van lage kaste; hij is een machtig man van rijkdom.zij in haar armoede is aan het glinsteren in de velden; hij is de eigenaar van het hele ding.

Ruth had geen gebed tenzij hij eerst aandacht aan haar gaf. Vriend, zo zijn we: zonder hoop—behalve dat de Here Jezus aandacht aan ons heeft geschonken. Hij is een reddende genade, een soevereine genade, een zoekende genade.

zesde: in zijn overvloed had Boaz de middelen om aan Ruth ‘ s behoeften te voldoen. Ze had een doel, bescherming en voorziening nodig. Hij gaf haar een nieuw doel in het leven. Hij bracht haar onder zijn bescherming. Hij voorzag in haar behoeften. dit is precies wat de Here Jezus voor ons doet. Lees Ruth 2: 8-14.

in elk van deze verzen zien we zijn bescherming en voorziening voor Ruth. In Ruth 2:15-18, op welke andere manieren zorgde Boaz ervoor dat Ruth ’s behoeften—en door haar, Naomi’ s—werden voldaan?

toen ik dit bestudeerde, kwam er een gedachte in mijn hart: binnenkort zal Ruth dat veld bezitten. Ze is er nu mee bezig, maar als Boaz met haar trouwt, wordt ze mede-eigenaar van alles wat hij bezit.

vandaag voorziet de Heer ons van dag tot dag. Maar er zal een dag komen waarop “de zachtmoedigen de aarde zullen beërven” (Matteüs 5:5). Net zoals alles wat Boaz bezat, Ruth binnenkort zou delen, alles wat Jezus Christus heeft zal op een dag van ons worden. God heeft deze wereld niet gemaakt voor de duivel en zijn menigte. God maakte het voor zijn volk. als u uw hand van geloof in Gods hand van genade legt, zal dezelfde God die een heidens meisje uit Moab nam en haar de bruid van Boaz maakte, zondaars zoals wij nemen en ons de bruid van Christus maken, onze bloedverwant Verlosser.