Articles

Wat zijn de categorieën Engelen (aartsengelen, tronen, dominions, Serafijnen)?

deze namen verwijzen naar categorieën engelen, de zuivere geesten die God aanbidden en dienen als Zijn boodschappers. Sinds de vierde eeuw werden negen koren of soorten engelen in de Bijbel geïdentificeerd en in de Middeleeuwen gepopulariseerd door verschillende theologen en schrijvers, zoals Thomas van Aquino, Dante, Hildegard van Bingen en John Scotus Erigena. Samen vormen zij de” heerscharen van de hemel”, d.w.z. Gods leger van engelen. De Almachtige God wordt meer dan driehonderd keer “Heer der heerscharen” (in het Hebreeuws, “Jahweh Sabaoth”) genoemd in het Oude Testament (in het bijzonder in de boeken van de profeten) en twee keer in het Nieuwe Testament (Rom.9:29 En Jas 5:4).bijvoorbeeld, in Jesaja 6: 1-2, De profeet heeft een visioen van de hemelse liturgie: “In het jaar dat koning Uzzia stierf, zag ik de Heer zitten op een troon, hoog en opgeheven; en zijn trein vulde de tempel. Boven hem stonden de Serafijnen, elk met zes vleugelen; met twee bedekte hij zijn aangezicht, en met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog hij. En de een riep de ander en zei: “Heilig, heilig, heilig (is de) Heer der heerscharen. De hele aarde is vol van zijn heerlijkheid.”Een soortgelijk verhaal is te vinden in het boek Openbaring, dat eveneens beschreef hoe de engelen de troon van God omringen en prijzen (vgl. Rev 5: 1, 7: 11). Om een goede reden bidden we bij de Mis in de Sanctus: “Heilig, heilig, heilig, Here God van de heerscharen … “of in het Latijn,” Sanctus, sanctus, sanctus, Dominus Deus Sabaoth … ”

de negen koren van engelen zijn ook onderverdeeld in drie groepen: de eerste drie koren zien en aanbidden God rechtstreeks. Zoals vermeld in het citaat van Jesaja, hebben de Serafijnen, wat “de brandende of vurige” betekent, de meest intense “vlammende” liefde voor God en begrijpen ze hem met de grootste helderheid. In Jesaja 6: 6, een Serafijn nam een brandende ember van het altaar en raakte de lippen van Jesaja, hem zuiveren van de zonde, zodat hij kon profeteren in de naam van de Heer. (Interessant genoeg was Lucifer, wat ‘lichtdrager’ betekent, een van de Serafijnen wiens prachtige licht door zijn zondigheid in duisternis werd veranderd.)

het tweede koor is de cherubijn, wat “volheid van wijsheid” betekent.”Ze overwegen Gods goddelijke voorzienigheid en plannen voor Zijn schepselen. De profeet Ezechiël beschreef hen als volgt: “hun gedaante was menselijk, maar elk had vier gezichten en vier vleugels, en hun benen gingen recht naar beneden; de voetzolen waren rond. Ze schitterden met een glans als gepolijst brons. … Elk van de vier had het gezicht van een man, maar aan de rechterkant was het gezicht van een leeuw, en aan de linkerkant het gezicht van een OS, en uiteindelijk hadden elk het gezicht van een arend. Hun gezichten en hun vleugels keken uit aan al hun vier zijden; ze draaiden niet toen ze bewogen, maar elk ging recht vooruit. … Menselijke handen waren onder hun vleugels, en de vleugels van een raakte die van een ander. Elk had twee vleugels uitgespreid boven, zodat ze elkaar raakten, terwijl de andere twee vleugels van elk bedekte zijn lichaam. … Het leken fakkels die heen en weer gingen. … Het vuur schitterde, en uit het kwam bliksemflitsen ” (Ez 1:4-14). Denk eraan dat toen God Adam en Eva uit de Hof van Eden verdreef, hij “de cherubs en het vurige draaiende zwaard gestationeerd heeft om de weg naar de boom des levens te bewaken” (Gen.3:34). Om de aanwezigheid van God aan te duiden in het heilige der heiligen van de tempel (of eerder, de tentwoning), was de sluier die de ingang omhulde geweven van blauwe, paarse en scharlaken garens geborduurd met cherubim, en bovenop de Ark van het verbond was het verzoendeksel (de verzoendeksel, of troon van God) dat twee gouden cherubim aan elk uiteinde had met hun vleugels eroverheen.ten slotte beschouwen de tronen, die goddelijke gerechtigheid en rechterlijke macht symboliseren, Gods kracht en gerechtigheid. Verwijzing naar “tronen” is te vinden in Kolossenzen 1:16, en in Joodse apocriefe literatuur, het boek van Henoch en het Testament van Levi.

De volgende drie koren vervullen Gods voorzieningsplan voor het universum: de dominaties of dominions, waarvan de naam Autoriteit oproept, regeren de kleinere koren van engelen. De deugden, waarvan de naam oorspronkelijk macht of kracht voorstelde, voeren de bevelen uit van de dominaties en besturen de hemellichamen. Ten slotte confronteren en bestrijden de machten alle kwade krachten die zich verzetten tegen Gods voorzienigheid. (Nogmaals wordt verwezen naar deze koren in Kolossenzen 1:16.)

de laatste drie koren zijn direct betrokken bij menselijke aangelegenheden: de vorstendommen zorgen voor aardse vorstendommen, zoals Naties of steden. De aartsengelen leveren Gods belangrijkste boodschappen aan de mensheid, en de Schrift identificeert drie door naam-Sts. Michael, Raphael en Gabriel. St. Michael, wiens naam betekent, “iemand die is als God,” leidde het leger van engelen die Satan en de opstandige engelen in de hel werpen; aan het einde der tijden zal hij het zwaard van gerechtigheid hanteren om de rechtvaardigen van het kwaad te scheiden (vgl. Rev 12: 7-9). St. Gabriël, wiens naam “kracht van God” betekent, kondigde Maria aan dat zij was gekozen als de moeder van de Verlosser (vgl. LC 1: 26-38). Ten slotte genas de Heilige Rafaël, wiens naam “remedie van God” betekent, de blinde Tobit (vgl. Tb 5).ten slotte hebben we de engelen, die in het oude en het Nieuwe Testament verschijnen, die de mensen leiden en bewaken, zoals tijdens de Exodus of het bevrijden van St.Petrus uit de gevangenis. Hier moeten we onze beschermengelen gedenken. Jezus zei: “Zie toe dat je nooit een van deze kleintjes veracht. Ik verzeker u, dat hun engelen in de hemel voortdurend het aangezicht van mijn hemelse Vader aanschouwen” (Matteüs 18, 10), waaruit blijkt dat ieder van ons een beschermengel heeft. De catechismus stelt:” van de kindertijd tot de dood wordt het menselijk leven omgeven door hun waakzame zorg en voorbede ” (nr. 336). De meesten van ons leerden op jonge leeftijd het kleine gebed tot onze beschermengel: “Engel van God, mijn dierbare beschermheer, aan wie de liefde van God mij hier verbindt. Wees altijd aan mijn zijde, om te verlichten, te bewaken, te regeren en te leiden.”Sommige van de heiligen werden gezegend om hun beschermengel te zien, zoals St. Pio (Padre Pio), St. Frances van Rome en St. Elizabeth van Hongarije.

mogen we daarom altijd rekening houden met deze hemelse beschermers. Laat ons bidden als bij de mis ter ere van hen: “O God, die in uw ondoorgrondelijke voorzienigheid graag uw heilige engelen zendt om ons te behoeden, hoor onze smeekbede wanneer wij tot u roepen, opdat wij altijd door hun bescherming mogen worden verdedigd en ons eeuwig mogen verheugen in hun gezelschap.”